Yleinen

Koraanin ja perinteen (hadithin) opetus naisen asemasta ja roolista

18.02.2016, zuhause

Islamin uskon perustietoa:

Islam jaetaan kahteen päähaaraan sunnilaisuuteen ja shialaisuuteen. Lähes 90% prosenttia muslimeista on sunnilaisia. s. 174 Uskon johtajia kutsutaan imaameiksi. s. 175 Islamin päähaaroissa lailla ja uskonnolla ulkoisilla muodoilla on suuri merkitys. Sharia säätelee niin yksilön kuin yhteiskunnan käyttäytymistä hyvin pitkälle.  s.184. –Islamin käsikirja

700-luvulla syntyi uskonoppineiden (ulama´) luokka, jonka toiminta näkyi ennen muuta ns hadith-liikkeessä. Nämä oppineet nostivat Muhammedin elämäntavan (sunna) uskonnon tarvitsemaksi lisäauktoriteetiksi; Koraani ei sisällä koko elämän kattavaa järjestelmää. Profeetan sunnasta voitiin saada tietoa vain hänestä kertovien kertomusten kautta. Muistikuvat muuttuivat haditheiksi, huolellisesti välitetyiksi ja kontrolloiduiksi erilliskertomuksiksi, niiden eteen liitettiin todistajaketju (isnad) ja 700- luvulla niitä alettiin koota kokoelmiksi, jotka saivat kanonisoidun aseman 800-luvulla. Uskonnollinen auktoriteetti projisoitiin kuitenkin takaisin Muhammediin ja näin kaiken ”oikean” Islamin oli oltava hänestä peräisin. Näin kaikki aines, jonka hadith-liike mielsi oikeauskoiseksi siirrettiin Mohammedin nimeen. Samoihin aikoihin käytiin kädenvääntöä koraanin luomisesta tai luomattomuudesta. Lopulta oppineisto, valtion virkamiehet päättivät sen olevan luomaton, aina olemassa ollut. Näin oppineisto pystyi osoittamaan Islamin opin vartijan ominaisuuden ja samalla sivuuttamaan kalifin. Näin syntyi klassinen sunnalaisuus. (Hämeen-Anttila, 1999, 78) –Islamin monimuotoisuus

Nainen koraanissa

Koraanissa ei tunneta naisprofeettoja. Lähimmäksi tätä nousee Maria, Jeesuksen äiti, joka onkin koraanin selkeimmin kuvattu nainen. Maailman historian ensimmäinen nainen on Eeva (Haw´wa). Koraanin mukaan Jumala loi Eevan Adamin kylkiluusta. Tämä on käsitys usein toistetusta hadithista ”Nainen on kiero, sillä hänet luotiin käyrästä kylkiluusta”. Tätä ei kuitenkaan löydy koraanista. Suuran kohdassa 30 sanotaan näin:

Eräs hänen merkeistään on se, että Hän on luonut teidän omasta joukostanne teille puolisoita, jotta te voisitte levätä heidän luonaan. Hän on asettanut rakkauden ja armon teidän välilleen.

Eevalla ei ole viettelijän roolia Koraanin syntiinlankeemuskertomuksessa. Koraani esittää Eevan vain Adamin toverina ei viettellijänä.

Koraanin positiivisiin naisiin kuuluu syntisen Faraon vaimo (66:11)

Jumala on myös esittänyt uskoville veratauksen Faraon vaimosta, joka sanoi; ”Herrani, rakenna minulle talo luoksesi Paratiisiin ja pelasta minut Faraolta ja hänen teoiltaan. Pelasta minut pahantekijöiden käsistä!”

Zulaikha, Potifarin vaimo, esiintyy Joosefin suurassa arkkityyppisenä viettelijänä, hyvin samantapaisessa roolissa kuin Raamatussakin (Moos. 39:7-19)

Nainen, jonka talossa hän asui, koetti vietellä hänet lukittuaan ovet ja sanoi ”Tulehan!” Joosef vastasi:” Jumala varjelkoon minua! Onhan herrani kohdellut minua hyvin, eivätkä väärintekijät menesty!” Nainen halusi häntä ja hänkin olisi halunnut, ellei olisi nähnyt Herransa merkkiä. -Näin tapahtui, jotta varjelisimme häntä synnistä ja häpeästä, olihan hän uskollinen palvelijamme. He juoksivat kilvan ovelle  ja nainen repäisi Joosefin paidan takaapäin. Ovella he kohtasivat naisen aviomiehen. Näinen kysyi mieheltään: ”Eikö se, joka tahtoo pahaa vaimollesi, olekin ansainnut vankeuden tai jonkin muun ankaran rangaistuksen?” Joosef puolustautui: ”Hän koetti vietellä minut.” Joku talonväestä todisti, että jos Joosefin paita on revitty edestä, puhuu nainen totta ja Joosef valehtelee, mutta jos paita on revitty takaa, nainen valehtelee ja Joosef puhuu totta. Kun Joosefin isäntä näki paidan olevan takaa revitty, hän sanoi: ”Tämä on teidän naisten juonia. Te olette kovia juonittelemaan!” ”Joosef, älä välitä tästä! Pyydä sinä, nainen, anteeksi syntiäsi: sinä olet tehnyt väärin!” Tarina jatkuu. Zulaikhan luonnekuva on koraanille epätyypillinen.  Hänessä yhdistyvät hyvyys ja pahuus. Hän viettelee ja heittää Joosefin vankilaan, mutta iloitsee totuuden paljastumisesta.

Tärkein koraanin naisista on kuitenkin Maria, Jeesuksen äiti, Imranin tytär. Hän on koraanin ainoa nimeltä mainittu nainen. Koraanin Maria vastaa vanhan testamentin Mirjamia ja uuden testamentin Mariaa (2Moos. 15:20-21; 4Moos. 12;20-1). Jeesuksen syntymästä kerrotaan suurassa 3 jakeissa 42-47

Enkelit sanoivat ”Maria, jumala on valinnut sinut ja puhdistanut sinut, Hän on valinnut sinut kaikkien naisien joukosta. Maria ole nöyrä Herrasi edessä, polvistu ja kumarra muiden joukossa. Tämä on kertomus salatusta jonka kerromme sinulle.  Et sinä ollut heidän luonaan, kun he arpoivat, kuka heistä huolehtisi Mariasta, etkä ollut heidän luonaan kun he kiistelivät. Hän puhuu  ihmisille kehdoissaan ja samoin aikuisena ja hän on hurkskas.” Maria vastasi: ”Herrani, kuinka minä voin saada lapsen? Eihän yksikään mies ole koskenut minuun. ” Enkeli vastasi: ” Herrasi luo, mitä tahtoo. Kun hän päättää asian, Hän sanoo sille, `Ole´, ja se on.

Koraanin naishahmot eivät milloinkaan esiinny yksin, ilman miestä. Jopa Saban kuningatar, Zulaikha ja Maria esitellään lähinnä vain Salomonin, Joosefin ja Jeesuksen taustalla.

Omia kokemuksia islamista elämässä ja kirjallisuudessa

Omaa taustaa näin alkuun. Muslimi maailmaan minulla on ollut pientä kosketuspintaa aika-ajoin. Opiskelukaverini ryhtyi musliminaisen rooliin ilmeisesti perheyhteyden vuoksi. Hän on suomalainen.  Olen lukenut kaunokirjallisuutta aiheesta: Jean Sassonin kirjoittama Prinsessa-trilogia (Prinsessa:elämä hunnun takana Al-Saudin palatsissa, Prinsessan tyttäret ja Prinsessa Sultana:Saudihovin kapinallinen). Jean Sasson on Amerikkalainen kirjailija. Hänellä kuitenkin 12 vuoden kokemus Saudi-Arabiassa elämisestä. Toinen kirja ”Tuhat loistavaa aurinkoa” kertoo kolmen naisen tarinaa Afganistanin Kabulista ja sen muutoksista ääriliikkeiden tullessa maahan sodan myötä. Kirjoittajana Khaleid Hosseini.

Kaunokirjallisuuden kautta ymmärsin, että hunnun alla asustaa sama nainen, kuin ilman huntuakin. Tosin hunnutetut naiset ottavat aina ison riskin halutessaan omia oikeuksia. Avioliitosta eroaminen on lähes mahdotonta. Mutta suhteissa on myös rakkautta ja romantiikkaa, kuten prinsessalla, kirjan päähenkilöllä. Seksuaalisuus on tabu ja naisen pitää olla neitsyt avioon mentäessä. Tämä pitää todistaa verisellä lakanalla.

Naisen asema

Koraani julistaa miehen perheen pääksi 4:34 sanoi:

Mies on naisen pää, koska jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan. Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Jumala on antanut sen vartioitavaksi. Jos pelkäätte vaimonne olevan uppiniskainen, varoittakaa häntä, välttäkää häntä vuoteessa ja lyökää häntä, mutta jos hän sitten tottelee teitä, älkää ahdistako häntä enää. Jumala on Korkea, Mahtava.

(Hämeen-Anttila, 2004,116).

Todistajina ja perillisenä kaksi naista vastaa yhtä miestä. s. 162–johdatus koraaniin.

Miehen asema

Mies voi ottaa neljä vaimoa, kun taas nainen tarvitsee erityiset syyt avioeroon.

Koraani sanoo näin 4:3: Jos pelkäätte, ettette kykene olemaan oikeudenmukaisia orvoille, ottakaa niin monta vaimoa kuin haluatte, kaksi, kolme tai neljä, mutta jos pelkäätte, ettette osaa olla tasapuolisia vaimoillenne, ottakaa vain yksi vaimo tai orjattarianne. Näin te pysytte parhaiten kaidalla tiellä

Aviorikoksesta syyttäminen on Koraanin mukaan vakava asia. Aviorikokselle vaaditaankin neljä todistajaa, kun muutoin todistajia vaaditaan kaksi. 24: 2-10

Rangaiskaa aviorikkojaa sekä miestä, että naista sadalla ruoskaniskulla, älkääkä antako säälin vallata sydäntänne, jos uskotte Jumalaa ja viimeiseen päivään. Näin on säädetty Jumalan uskonnossa. Joukko uskovia olkoon todistamassa heidän rangaistustaan. s.165-166–Johdatus koraaniin

Mies voi myös solmia lyhytaikaisen avioliiton, mikä onkin länsimaissa rinnastettu prostituutioon. Tämä liittyy Shialaisuuteen ja väliaikaista avioliittoa kutsutaan nimellä Mut’a. Mut’s :ssa on kuitenkin tarkoitus noudattaa Islamin sääntöjä ja näin ei kuitenkaan aina ole, siis onko kyse sittenkin irtosuhteista ja prostituutiosta?

Kunniamurha käsitteenä

Islamin lain silmissä kunniamurha, toisen muslimin murha on yksiselitteisesti rikos (Hämeen-Anttila, 2004,171). Aviorikos naisen tekemänä voi johtaa kunniamurhaan. Tässäkin lähtökohtana miehen kunnianloukkaus. Usein tapausten kohdalla on kyse aviorikoksesta länsimaalaisen tai toiseen uskontoon kuuluvan henkilön kanssa. Kunniamurhan koetaan puhdistavan loukatun miehen asemaa. Aviorikos pitää kuitenkin olla neljän henkilön todistama tai itsensä syyllisen ilmoitus asiasta.

Naisen aseman vaihtelua eri maissa

Naisen asemassa eri muslimimaiden välillä on huomattavia eroja. Alueilla kuten Afganistanissa ja Saudi-Arabiassa vallitsevat hyvin vanhanaikaiset heimotavat. Siellä nainen pukeutuu burgaan ja liikkuminen kodin ulkopuolella on rajoitettua. Nainen saatetaan vielä ympärileikata, mikä tarkoittaa sukuelinten silpomista. Prinsessa romaanin mukaan tällä on tarkoitus viedä seksuaalinen nautinto. Kyse ei kuitenkaan ole Islamin vaatimasta tavasta, vaan osa heimotraditiota.

Iran on esimerkki maasta, jossa naisen asema on Aasian maihin verrattaessa hyvä. 60%:lla naisista on korkeakoulututkinto ja osa on päässyt hyviin asemiin myös työelämässä.

Huntu

Onko huntu oman tilan ottamista vai pakko? Nainen voi kokea hunnun turvallisuutta lisääväksi elementiksi. Tunsin tämän erityisen hyvin itse matkatessani Marokossa pari vuotta sitten. Jos halusi säästyä tunkeilevilta katseilta ja ärsyttäviltä huomautuksilta oli hyvä suojata hiuksensa ja kasvonsa huivilla. Sillä on symbolinen arvo naisen oman tilan ilmoittamisessa, ei juurikaan muuta. Kuuluu myös Islamin uskonnon naisia koskevien asioiden tunnusmerkkeihin.

Mitä hunnun käytöstä sanotaan raamatussa ja koraanissa: https://www.youtube.com/watch?v=ObFUB8shVOU&feature=youtu.be

 

 

 

 

 

,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *